Een volle mailbox met media-aanvragen begint met deze 5 stappen
Wist je dat elke ondernemer, hoe beginnend of ervaren, haar podium kan pakken in de media? Pasgeleden kreeg ik een supercool telefoontje. Ik sta in het nieuwe businessboek van online televisiezender 7DitchesTV. Van de 1000 mensen die ze interviewden, hebben ze een selectie gemaakt. 14 ondernemers highlighten hun ondernemerslessen in het boek 'Uit de Schatkamer van 7Ditches'. Het boek wordt binnenkort officieel gelanceerd. En ik ben 1 van de 14 ondernemers in het boek! Ik wil je vertellen hoe ik dat voor elkaar kreeg en hoe jij zelf meer media aandacht voor je mooie werk genereert. Dit is wat me opvalt bij de mensen die supermooi werk doen. Het verlangen om dankzij de media meer mensen te bereiken en te inspireren wordt vaak geblokkeerd door een aantal overtuigingen: Ik ken niet de juiste mensen in de media Ik heb de media nog niet genoeg te bieden Ik ben geen bekende Nederlander of iets Ik zou niet weten hoe je precies in de media komt In de media komen is veel makkelijker dan de meeste ondernemers denken. Ik heb 5 stappen voor je die werken. Ik gebruik ze zelf en ook de ondernemers die ik coach zetten ze met veel succes in. En het mooie is: je hebt er geen netwerk voor nodig en je hoeft er al helemaal geen BN'er voor te zijn. Meer mediakansen met deze 5 stappen: 1. Wees schaamteloos enthousiast over je mooie werk. Hardop. Meteen toen ik mijn bedrijf begon, ging ik video's maken. Ik had destijds alleen een blog en wist niet eens precies wat mijn verdienmodel was. Wat ik wel had, was de superpower die mijn enthousiasme is. Dat enthousiasme trok de aandacht. En met die energie ging ik de boer op. 2. Show, don't tell In de televisie hebben we een uitspraak: 'Show. don't tell.' Met andere woorden: laat het zien in plaats van erover te vertellen. Dit is waar de power van video een enorm verschil maakt. Een idee, een gevoel of een missie laat zich niet altijd uitleggen op papier. Video spreekt boekdelen en trekt media kansen aan. 3. Ken je Smaakmakers & Gatekeepters De meest gemaakte fout van ondernemers is dat ze een algemene mail sturen naar een redactie. Een redactie@viva.nl mailtje. Ik zal eerlijk met je zijn: dat soort mails worden nooit gelezen. Dat weet ik uit mijn eigen ervaring. Ik heb gedurende mijn hele tv carriere ook altijd als journalist gewerkt voor o.a VIVA, Nieuwe Revu, NRC Next, Varagids en nog veel meer bladen. Veel effectiever is om de colofons/websites/social mediakanalen van je favo media door te spitten en te ontdekken wie welke rubrieken schrijft of maakt. Die persoon volgen op Twitter. Via social media beter leren kennen. En vanaf daar een persoonlijke contact te maken met je verhaal. 4. Make the first move De misvatting die ondernemers hebben is dat ze, als een hulpeloos middelbare school-meisje moeten wachten tot de media hen opmerkt. Terwijl jij net zo goed de media kan benaderen. Ik zocht via via contact met Ronnie Overgoor, de oprichter van 7DitchesTV. Vertelde hem over mijn business. Liet mijn video's zien. Stak mijn passie voor video, media & ondernemerschap niet onder stoelen of banken. En enthousiasmeerde hem om mij uit te nodigen voor zijn online tv zender. 5. Your presence is your promotion Laat je echte zelf zien in contact met Smaakmakers, Gatekeepers en alle andere mensen uit de media. Wees bloedeerlijk wanneer je je verhaal doet. De meeste ondernemers maken zichzelf uit angst om kritiek te krijgen, heel klein. Worden (zoals mijn goede vriendin Nicole dat noemt) de light versie van zichzelf. Niet doen! Tijdens mijn pitch en later tijdens het 7DitchesTV interview was ik heel eerlijk over wie ik ben en waar ik in geloof. Waarom ik ongelukkig werd bij BNN. Waarom ik bijna alleen maar met vrouwen werk. En waarom John de Mol heel belangrijk is voor mijn bedrijf. Allerlei mensen vinden daar van alles van. Maar dit ben ik en dit is hoe ik het doe. Daar hoeft niet iedereen het mee eens te zijn. Ik vertel waar ik in geloof en waar ik voor sta. Je eerlijkheid is je power! Het is een van de redenen dat ik gekozen ben voor in het boek. Check het 7DitchesTV interview hier: