Jij straks op de radar bij Linda de Mol?!

Afgelopen weekend gaf ik een talk op het LINDA.festival. Linda de Mol en haar geweldige topteam programmeerden een speciaal podium om de lezers en festivalgangers te inspireren. En ik was 1 van de 3 (!!) sprekers. Met m'n zwangere bakkes on stage bij LINDA.Talks

Vlak voordat ik op ging, voelde ik een supersterk moment van dankbaarheid. Dankbaar dat ik daar stond en wat daaraan vooraf ging. En vooral dankbaar dat ik me nooit heb laten weerhouden door hoe 'ongeschikt' ik eigenlijk ben voor de media. Ongeschikt?! In 2005 creëerde ik mijn 1e baan bij de televisie. Bij MTV. Ik had niet de juiste opleiding Niet de juiste werkervaring Niet de juiste kennis Niet het juiste netwerk Geen kruiwagen of contacten die me konden helpen En niet de juiste kleur (als je het statistisch bekijkt) Wat ik wel had was m'n verlangen (werken bij de tv), mijn vindingrijkheid (ik lees in de krant dat MTV een nieuwe zender gaat beginnen en zie er een kans in). Mijn enthousiasme (ik ga de straat op en vraag aan leeftijdsgenoten wat ze willen zien op een nieuwe MTV zender) en mijn doorzettingsvermogen (ik maak een tv voorstel met alle input die ik op straat krijg en stuur dat plan op naar de MTV directeur). Ik krijg natuurlijk niet meteen een reactie en leer daardoor wat de power is van de Vriendelijke Aanhouder. Ik bel wekenlang elke maandag naar MTV om te vragen of ze al tijden hebben gehad om mijn plan te lezen. Elke maandag stel ik mijn bescheiden vraag. Zonder irritatie, zonder stress en altijd met een goed humeur. Ik snap instinctief de Power Dynamic (zij hebben het drukker dan ik) en bouw, juist door mijn vriendelijkheid, een goede band op. Het levert me mijn eerste baan (achter de schermen) in de media op. Ik was wat ze bij de tv noemen, een 'nobody'. Maar zo heb ik mezelf nooit gezien. Nooit gevoeld. Ik had plezier, vertrouwen en vond het vooral een groot avontuur. Behalve als televisiemaker, wilde ik in die tijd ook als journalist aan de slag. Zelfde aanpak, zelfde stijl. Ik stuurde mijn verhalen in naar kranten en tijdschriften. Zag mezelf niet als een nobody, maar als een verhalenleverancier. Wederom was ik eigenlijk ongeschikt: Ik kende niemand bij de kranten en tijdschriften Ik had geen journalistieke opleiding Geen schrijfervaring En ik kende niemand op redacties Meer dan de helft van de tijd werden mijn ideeën en verhalen afgewezen. Boeide me niet eens. Het avontuur was om door te zetten. Uiteindelijk mocht ik een mooie reportagereeks maken voor Nieuwe Revu. God, Geld & Mooie Vrouwen was mijn eigen idee: Met jonge super succesvolle mannen praten over de keerzijde van snel succes. o.a Tygo Gernandt, voetballer Gregory van der Wiel en een paar stoere rappers vertelden mij hun verhalen. De interviewreeks werd een mooi succes en bracht me onder de aandacht bij Linda de Mol. De bekendste televisievrouw van Nederland herself gaf mij destijds een prachtig compliment over m'n interviewreeks: 'Ik lees je verhalen in de Revu en ik geniet er echt van. Heel erg leuk!' Vlak voordat ik zondag het podium opklom bij het LINDA.festival, kwam dat moment even terug. En was ik even heel trots op mezelf. Trots dat ik, al die jaren geleden, toen niemand me het podium gaf, zelf mijn podium had gepakt. Niet vanuit bewijsdrang maar vanuit het avontuur. Plezier. Creativiteit. En om te zien wat er allemaal mogelijk was voor iemand die op papier eigenlijk totaal ongeschikt leek. Ik vertel je mijn verhaal omdat ik je wil laten weten dat er veel meer te beleven voor je is dan je nu misschien denkt. Misschien zie jij de media wel als een gesloten, ivoren toren waar alleen de meest bijzondere, meest speciale of meest succesvolle mensen een plekje in hebben. Ik ben hier om je te vertellen dat het tegendeel waar is. De media is een marktplaats voor avontuur. Voor goede verhalenleveranciers en bevlogen vertellers. Een plek waar zelfs de meest 'ongeschikte' mensen vanuit enthousiasme, doorzettingsvermogen en creativiteit hun podium kunnen pakken. Maar HOE pak ik dat dan precies aan, Zarayda??! Ik hoor het je denken. No worries, ik heb je! Over een paar dagen release ik een supertoffe gratis mediatraining waarin ik je in 7 stappen laat zien hoe de media werkt en hoe je het laat werken voor jezelf, je creativiteit en je business. De gratis mediatraining blijft maar een paar dagen online staan dus hou je mailbox goed in de gaten en pak die kans mee. We gaan samen op avontuur! PS: heb je mensen in je netwerk die veel kunnen hebben aan deze training? Stuur ze deze mail dan door. Via deze link zetten ze zichzelf gratis op de wachtlijst. Ze zullen je dankbaar zijn!