Het geheim achter veel gedeelde content
Wat maakt dat sommige business video's massaal geliked worden en sommige podcasts eindeloos gedeeld worden? Terwijl andere video's niet eens 1 like krijgen of podcasts nauwelijks beluisterd worden? Voor ons als ondernemers is dit een belangrijke vraag om zo nu en dan mee bezig te zijn. Niet omdat je social media posts populair moeten zijn. Ook niet omdat je video's duizenden views moeten hebben En al helemaal niet omdat je veel Instagram volgers of FB likes moet verzamelen. Daar gaat het niet om. Zichtbaar zijn op social media moet geen populariteitswedstrijd zijn. Maar wat voor ons wel interessant is, is bereik. Dat we de juiste mensen bereiken. Onze Ideale Klanten. Enthousiaste volgers die ons willen volgen. Die zich geïnspireerd voelen door wie je bent. Door wat je doet in je business. En door de manier waarop je het aanpakt. Dat zijn de volgers die straks klanten worden. Die bij je eerstvolgende lancering JA zeggen tegen jou en je mooie werk Of die je in de toekomst een mailtje of een persoonlijk berichtje sturen met de vraag: Kan jij me helpen? Wist je bijvoorbeeld dat 90% van alle mensen die op Instagram zitten, daar bewust een business volgt, om op de hoogte gehouden te worden van alles wat dat bedrijf doet en maakt? Bron: SproutSocial Voor die groep mensen willen we zichtbaar zijn. We willen dat die mensen onze video's kijken, onze posts liken en onze verhalen weer delen met hun volgers. Maar hoe doe je dat? Ik leerde van de top verhalenverteller bij Tony Chocolonely, Ynzo van Santen, dat elk verhaal 3 dingen moet raken: 1. hoofd 2. hart 3. handen Elke keer wanneer je een post schrijft, een video maakt of een podcast opneemt, werkt het supergoed als je: 1. je volgers iets leert (hoofd) 2. iets met je volgers deelt wat ze raakt. Iets waar ze zich in kunnen herkennen, iets menselijks. Iets persoonlijks (hart) 3. ze in beweging brengt (handen) Dit laatste vergeten veel ondernemers. Je content mag mensen aanzetten om een actie te ondernemen. In beweging te komen. Echt iets te gaan DOEN. Dit is waarom we met de Zarayda Podcast dit jaar zo'n belangrijk nieuw element hebben toegevoegd. Bijna elke week hebben we bij onze podcast een gratis, superwaardevolle download. Een inspiratiesheet. Een kort en krachtig actieplan Zodat je de inzichten die je opdoet, ook echt kan omzetten in een next step.